Selasa, Jun 25, 2013

PHP : Semak dan tapis emel dengan menggunakan fungsi filter_var()

Assalamualaikum & salam sejahtera. Hari ni aku kongsikan cara untuk menapis alamat emel. Bukan tapis sama ada emel tu wujud atau tak tapi tapis dari segi strruktur alamat emel tersebut. Aku malas nak taip panjang, klu korang gunakan blog aku ni sebagai rujukan maknanya korang dah faham. Aku gunakan fungsi filter_var() untuk membuat tugas macam ini.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?php
$emel = "2013@l33t.com";
if(filter_var($emel, FILTER_VALIDATE_EMAIL)){
 echo "Cun.. alamat email <b>$emel</b> betul lah tu brader!";
}
else{
 echo "Halamak brader, alamat emel <b>$emel</b> salah!";
}
?>
Cubalah korang ubah pemboleh ubah $emel pada baris ke-2 tu dengan struktur alamat emel yang salah (contoh : 2013&l33t.com). Ada lagi cara lain untuk tugasan macamni iaitu pakai regex (regular expression) dengan fungsi preg_match() tp tutorial aku ni cara paling mudah nak guna dan faham untuk orang yang baru nak berjinak dengan PHP. Wassalam~

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pesanan daripada penulis :
Selamat datang ke 0x2013LΣΣT. Sekiranya anda mempunyai persoalan, pandangan, permintaan, bantuan, cadangan dan sebagainya. Tinggalkan pesanan anda ke dalam kotak komen. Terima kasih !
- http://0x2013.blogspot.com -