Rabu, Julai 17, 2013

Linux : Metasploit ProgreSQL startup error


[-] Failed to connect to the database: could not connect to server: Connection refused
    Is the server running on host "localhost" and accepting
    TCP/IP connections on port 7337?

Assalamualaikum dan salam sejahtera, selepas pasang metasploit hari tu, aku belum cuba lagi selepas reboot komputer. Nampaknya ada masalah rupanya bila reboot. Waktu pasang hari tu comel molek je. Aku buat beberapa rujukan. Ada yang cakap pepijat sebab nexpose (aku tak pasang pun), ada cakap kena update dulu, ada cakap kena pasang progresql server. semua tu MENGARUT dan SAMPAH !

Aku cuba dulu cara-cara yang diorang (internet) buat, agak mengarut dan tak berjaya langsung. Maka aku cuba pula dengan inisiatif aku sendiri dan BERJAYA!! Horey!

#1 - Buang startup postgresql daripada update-rc.d
user@b0x:~$ sudo update-rc.d -f postgresql remove
 Removing any system startup links for /etc/init.d/postgresql ...
   /etc/rc0.d/K21postgresql
   /etc/rc1.d/K21postgresql
   /etc/rc2.d/S19postgresql
   /etc/rc3.d/S19postgresql
   /etc/rc4.d/S19postgresql
   /etc/rc5.d/S19postgresql
   /etc/rc6.d/K21postgresql
Kalau ada pasang chkconfig, kamu boleh jalankan arahan ni (alternatif)
sudo chkconfig -s  postgresql off
#2 - Reboot sistem
#3 - Enjoy bersama metasploit !

Baiklah, sampai di sini sahaja, Semoga membantu. Wassalam~

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pesanan daripada penulis :
Selamat datang ke 0x2013LΣΣT. Sekiranya anda mempunyai persoalan, pandangan, permintaan, bantuan, cadangan dan sebagainya. Tinggalkan pesanan anda ke dalam kotak komen. Terima kasih !
- http://0x2013.blogspot.com -